Унапређење сарадње са породицом, разрада различитих облика и начина сарадње и активно укључивање породице у живот и рад вртића је приоритетнии дугорочни задатакустанове. Основни циљ коме установа тежи у сарадњи са породицoм јесте помоћ породицама да код куће успоставе окружење које подстиче развој деце, а с друге стране добијање повратних информација које би омогућиле стручним радницима установе да боље упознају и разумеју децу и њихове родитеље. Реализацијом овог циља, стекли би се и услови за постизањем највећих и најдугорочнијих ефеката предшколског програма на дете као крајњег корисника наших услуга.
У плану сарадње за ову радну годину издвојили смо активности које смо добили након урађене анализе постојећег стања у установи кроз рад на самовредновању, а које сматрамо да можемо реализовати у току једне радне године.
Као што је пракса показала, иако је тема учешћа родитеља у образовању препозната у свим значајним документима образовних политика, не постоје довољно ефикасни механизми који ће помоћи родитељима да буду активни и укључе се у рад вртића . Међународна искуства али и искуства и пракса у земљи (формирање и рад Клубова родитеља, Тимова за сарадњу са породицом, итд.) показала су да се сарадња на релацији вртић – родитељ оснажује и учешће родитеља повећава уколико постоји више различитих начина како родитељи могу да се укључе и допринесу раду вртића .Клубови родитеља и васпитача представљају групе које чине родитељи и васпитачи заинтересовани да се активније укључе у креирање и реализацију програма који пружају подршку за све учеснике активне у васпитно образовном процесу – децу, родитеље и васпитаче. Клубови су оперативне јединице које могу брзо и ефикасно да се организују и реализују активности и на тај начин одговoре на потребе различитих учесника у васпитању и образовању и допринесу развоју квалитетне сарадње на релацији вртић – породица.
Клубови родитеља и васпитача функционишу као групе/ неформална удружења на нивоу објекта . У циљу боље организације рада, Клуб родитеља и васпитача формира скупштину коју чине сви заинтересовани родитељи и васпитачи који се региструју као чланови Клуба. Скупштина бира једног васпитача и једног родитеља да координирају рад групе. Поред координатора, скупштина бира и једног записничара и благајника. Клуб спроводи активности на основу плана активности који се утврђује на почетку школске године, на основу утврђених потреба и анализа тренутног стања у установи по одређеним питањима. Клуб о својим активностима редовно извештава Савет родитеља , Васпитно образовно веће али и родитеље, васпитаче кроз редовне активности информисања (кампање, инфо пултови, огласна табла, итд.). Клубови родитеља и васпитача формирани су вртићима „Бамби“, „Сунце“ и „Бошко Буха“. У протеклој години реализоване су бројне активности. Планира се формирање Клубова родитеља и васпитача и у другим објектима установе.
На основу наведних приоритета на којима је потребно радити како би се унапредила сарадња са породицом у установи израђен је оквирни оперативни план сарадње са породицом који ћемо приказати у табелама које следе.План сарадње са породицом имајући у виду одређене специфичности узраста деце, даље је разрађен као посебан план сарадње за породице деце:
- јасленог узраста
- вртићског узраста /3-6,5 година/.
Приказани оквирни планови сарадње, представљају предлог за даљу разраду и израду оперативних планова сарадње на нивоу саваког тима објекта и сваке васпитне групе, према специфичностима датог објекта, односно васпитне групе.
Табела – Оперативниплансарадњеса породицом-јаслице
Облик и начин сарадње | Тема-циљ | Време реализације | Реализатори |
Групни родитељски састанци | „Адаптација“упознавањеродитеља са организацијом рада установе, припреме за адаптациони период | јун | медицинске сестре група које примају нову децу |
-Упознавање са новом програмском концепцијом
– Праћење учења и развија детета – Дечији портфолио – Програм сарадње са породицом – Кратак осврт на протеклу адаптацију и запажања о деци –групи |
септембар-октобар | медицинске сестре свих васпитних група | |
– Укључивање родитеља у програмске активности | децембар | медицинске сестре свих васпитних група | |
– Прелазак деце из јаслица у вртић – информисање родитеља о начину рада у вртићу, преласцима, попуњавање формулара
-Извештај о праћењу учења и развоја детета |
март | медицинске сестре старијих јаслених група | |
Родитељски састанци са темама
по избору родитеља |
током године
по потреби |
медицинске сестре свих васпитнихгрупа | |
– Информисање родитеља о преласцима деце у вртић, након структуре | мај, јун | медицинске сестре свих васпитнихгрупа | |
Дан отворених врата | Индивидуални разговори са родитељима, с циљем добијања информација о постигнућима деце и реализованим активностима. Одговори на актелна питања родитеља | једном седамично или петнаестодневно | медицинске сестре свих васпитних група |
Боравак родитеља у
Групи |
-током адаптације
-помоћ у реализацији активности -информисање о понашању детета у групи -активност са децом |
август-октобар-
током године током године |
медицинске сестре свих васпитних група |
Радне групе формиране са родитељима | -планирање и реализација заједничких активности, акција, свечаности | током године по потреби | медицинске сестре свих васпитних група |
Писане поруке | -поруке са актуелним информацијама за родитеље
-поруке са подацима о дечјем развоју и напредовању и значајним догађајима из живота детета које путују од куће до јаслица |
током године по потреби | медицинске сестре |
Индивидуални разговори | Неформални-пригодни | свакодневно | медицинске сестре свих васпитних група |
Саветовалиште за породицу | Информисање родитеља о актуелним темама везаним за развој деце,
-рад на јачању родитељских компетенција |
сваког понедељка од 8-14 часова | стручни сарадници установе |
Тематски/пројектни пано | Почетни пано /отварање пројекта/
*Почетни план теме/пројекта је у фокусу *Дечији радови на којима деца представљају своје искуство и доживљаје *предлоге, идеје родитеља за тему/ пројекат *изворе садржаја које пронађу или припреме родитељи |
Медицинске сестре васпитачи сви група | |
Процесни пано /развијње теме/ пројекта/
*фотографије чиме се деца баве у теми /пројекту *фотографије места и ситуација заједничког учешћа деце са другим одраслим и децом изван вртића, кратке забелешке коментара деце *фотографије учешћа родитеља *позиви родитеља да се укључе *дечији радови настали на развијању теме/пројекта |
|||
Завршни пано /затварање пројекта/
*фотографије“ славља“ учења у теми/ пројекту *запажања родитеља о теми/ пројекту *запажања деце и других учесника |
|||
Информативни панои за породицу | Пружање информација о развоју детета, актуелним дешавањима из групе, реализованим активноастима | Најмање
4 пута месечно мењати садржаје на паноима |
медицинске сестре и остали стручни радници установе по потреби |
Информатори за породицу | С циљем едукације родитеља информисања родитеља о свим битним питањима која су предмет њиховог интересовања | при упису деце
по потреби током године |
стручни сарадници и мед. сестре |
Општи родитељски састанак | Теме по избору родитеља | по потреби током године | стручни радници установе и стручни радници других специјализованих институција
(здравствене,културне, образовне,…) |
Савет родитеља | Конституисање Савета родитеља објекта и израда оперативног програма рада,
избор представника за Централни савет родитеља, |
септембар | представник родитеља и васпитач представник тима објекта задужен за рад у овом органу |
Табела – Оперативни план сарадње са породицом-узраст од 3-7 година
Облик и начин сарадње | Тема-циљ | Време реализације | Реализатор |
Групни родитељски сатанак | „У сусрет предстојећој адaптацији“- родитељски састанци за родитеље новопримљене деце | јун | васпитачи млађих васпитних група са медицинским сестрама |
-Упознавање са новом програмском концепцијом
– Праћење учења и развија детета – Дечији портфолио – Програм сарадње са породицом |
септембар | васпитачи свих васпитних група и ППП | |
„Информативни родитељски састанци везани за информисање родитеља о организовању зимовања и летовања | новембар, мај | васпитачи група које организују ове програме | |
Дигиталне технологије у васпитно образовном раду | децембар | Стручни сарадници, васпитачи свих група | |
Теме по избору родитеља | током године према интересовању родитеља | васпитачи свих васпитних група | |
Пружање подршке дечијем учењу и развоју | фебруар-март | васпитачи свих васпитних група | |
Прелазак из вртића у школу;
Како олакшати транзициони период преласка детета у школу ? |
фебруар | Васпитачи припремних предшколских група | |
Дан отворених врата | Индивидуални разговори са родитељима,с циљем добијања информација о дечијем развоју и учењу и реализованим активностима. Одговори на актелна питања родитеља | једном седамично | васпитачи свих васпитних група |
Боравак родитеља у групи | током адаптације, реадаптације | август-октобар
током године |
васпитачи свих васпитних група |
помоћ у реализацији активности | током године | васпитачи свих васпитних група | |
активности са децом | током године према интересовању родитеља | васпитачи свих васпитних група | |
Савет родитеља | Конституисање Савета родитеља на нивоу објекта и израда програма рада | септембар | предстваници родитеља и васпитач представник тима објекта |
реализација планираних активноасти | месечно,двомесечно.по потреби | предстваници родитеља и васпитач представник тима објекта | |
евалуација рада | јун | представници родитеља и васпитач представник тима објекта | |
посете друга који је болестан | током године по потреби | васпитачи у сарадњи са члановима породице заинтересоване за остваривање овог облика сарадње | |
с циљем реализовања активности које се раде у групи(посете пољопривредном домаћинству,занимљива занимања,..) | током године по потреби | васпитачи у сарадњи са члановима породице заинтересоване за остваривање овог облика сарадње | |
Индивидуални разговори | Неформални | свакодневно | васпитачи свих васпитних група |
Радне групе формиране са родитељима | планирање и реализација заједничких активности, акција, свечаности | децембар, април,
током године по потреби |
васпитачи свих васпитних група |
Писане поруке,
свеске комуникације |
-поруке са актуелним информацијама за родитеље
-поруке са подацима о дечјем развоју и напредовању и значајним догађајима из живота детета које путују од куће до вртића |
током године по потреби | васпитачи
појединих васпитних група |
Саветовалиште за породицу | Информисање родитеља о актуелним темама везаним за развој деце,рад на јачању родитељских компетенција | сваког понедељка од 8-14 часова | стручни сарадници установе |
Тематски/пројектни пано | Почетни пано /отварање пројекта/
*Почетни план теме/пројекта је у фокусу *Дечији радови на којима деца представљају своје искуство и доживљаје *предлоге, идеје родитеља за тему/ пројекат *изворе садржаја које пронађу или припреме родитељи |
Васпитачи свих група | |
Процесни пано /развијње теме/ пројекта/
*фотографије чиме се деца баве у теми /пројекту *фотографије места и ситуација заједничког учешћа деце са другим одраслим и децом изван вртића, кратке забелешке коментара деце *фотографије учешћа родитеља *позиви родитеља да се укључе *дечији радови настали на развијању теме/пројекта |
|||
Завршни пано /затварање пројекта/
*фотографије“ славља“ учења у теми/ пројекту *запажања родитеља о теми/ пројекту *запажања деце и других учесника |
|||
Општи родитељски састанак | Упознавање са новом програмском концепцијом | септембар | Васпитачи, медицинске сестре васпитачи у објектима „Сунце“ и „Радост 2“ |
Упознавање са новим Правилником о правилима понашања ПУ „Радост“ | октобар | Васпитачи и сестре свих васпитних група | |
Припрема деце за полазак у школу-рад на припреми породице за прелазак деце у нову средину | октобар-новембар | васпитачи ППП група и стручни сарадници вртића,са учитељима и стручним сарадницима школа |